پرینت
#٣٣٠
بازدید: ١۴٠
98/08/13 دوشنبه 20:35

تراژدی جدید یا راه حل

حل معضل ترافیک شهری اراک از 58 به 24 متری ؛ 

تراژدی جدید یا راه حل 

نامه امیر- زهرا نصیری : طرح « 24 متری» در ساماندهی معضل ترافیک هسته مرکزی شهر اراک چه میزان موثر خواهد بود ، چه سرانجامی در انتظار اجرای آن است و آیا تراژدی سالها بلاتکلیفی شهروندان ساکن در محدوده خط قرمز اراک « 58 متری » ، این بار برای املاک واقع در این طرح تکرار خواهد شد ؟
اینها سوال هایی است که به دنبال تصویب طرحی با عنوان « 24 متری »و شاید جایگزین برای طرح 58 متری سابق در نشست روز شنبه شورای توسعه و برنامه ریزی استان ، در ذهن بسیاری از شهروندان شهر اراک ایجاد شده و با توجه به آنچه از تصویب تا لغو طرح بحث برانگیز و پرحاشیه 58 متری ، گذشت و به دلیل تقابل نظرات مخالف و موافق و به تصمیم قاطع نرسیدن مسئولان وقت ، قریب به 17 سال بلاتکلیفی مالکین و ساکنین این محدوده را به همراه داشت ؛ اکنون نیز سبب ابهام های بسیاری برای پاسخ به این سوال ها شده است. 

اوایل مردادماه امسال با موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، به سریال اعتراض و تجمع های مردمی از یک سو و وعده های مسئولین که زمانی از عزم جدی برای اجرا و بار دیگر از قابل اجرا نبودن 58 متری سخن می گفتند ، پایان داده شد و با تصویب کلیات طرح جامع شهر اراک ، لغو خط قرمز به عنوان یکی از بخش های طرح جامع اعلام شد ، تا پس از یک فرصت زمانی یکماهه طرح جایگزین از سوی استان به دبیرخانه این شورا ارسال شود .  
با سپری شدن این مهلت زمانی و در شرایطی که به نظر می رسید ، همچنان اختلاف نظر پیرامون یافتن طرح جایگزین برای ساماندهی وضعیت معابر و ترافیک هسته مرکزی شهر اراک وجود دارد ؛ اوایل مهرماه در نشست کارگروه امور زیربنایی استان که با حضور استاندار تشکیل شد ، از 24 متری به عنوان جایگزین طرح 58 متری نام برده شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

 اینک با گذشت یکماه از تشکیل این نشست ، طرح 24 متری شهر اراک در حالی با 13 رای موافق ، 3 مخالف و یک ممتنع به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان رسید، که باید دید با چه تصمیمی برای رد یا تایید آن از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مواجه می شود . شورایی که به عنوان مهمترین نهاد تصمیم گیر در خصوص طرح های جامع و تفصیلی شهری است و به عقیده آقازاده ، استاندار مرکزی در خصوص لغو و جایگزین 58 متری ، سیاسی کاری و برخورد دوگانه ای در مقابل مسئولان استان و از سوی دیگر شهرداری و شورای شهر اراک داشته و دارد. 
 
*ابهام در صورتجلسه شورای عالی شهرسازی کشور / سیاسی کاری و برخورد دوگانه 

« در صورتجلسه شورای عالی شهرسازی در رابطه با طرح جایگزین 58 متری ، مواردی عنوان شده که دارای ابهام است و شفاف نیست ، همین مسئله سبب برداشت‌های مختلف از بند 6 نامه ارسالی از سوی دبیرخانه این شورا شده و به نظر می‌رسد در این خصوص سیاسی کاری می‌کنند. »

استاندار مرکزی در این نشست به موضوع فوق تاکید کرد و ادامه داد : در واقع دبیرخانه این شورا در برخورد و اظهار نظر درباره این موضوع ، در مقابل ما و شهرداری و شورای شهر دوگانه رفتار می کنند که جای سوال دارد. 

سید علی آقازاده با اشاره به اینکه بحث 58 متری با همه فراز و نشیب ها به عنوان یک موضوع پرمناقشه با حذف از طرح جامع شهر اراک ، تمام شد و به هر دلیلی نتوانستیم این طرح را اجرا کنیم و در شرایط فعلی ، نیاز به اجرای طرح 24 متری بررسی و تصمیم گیری می شود.

وی شبکه معابر موجود در هسته مرکزی شهر اراک را با توجه به مشکل بار ترافیکی ، پاسخگوی نیازها ندانست و به اینکه قطعا ما و به خصوص مدیریت شهری باید در آینده پاسخگوی شهروندان باشیم ، افزود : از حاضرین در این نشست انتظار داریم به عنوان یک شهروند اراکی و بدون هیچ تعارفی نظرات کارشناسی موافق یا مخالف را بیان کنند تا درباره این موضوع تصمیم بگیریم. اگر هم به بررسی بیشتری نیاز است ، فرصت لازم داده خواهد شد.

*24 متری پاسخگوی کف نیازها در این محدوده از شهر است و اثرات 58 متری را در روان سازی ترافیک ندارد 

آقازاده در پایان این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح تعریض با عنوان 24 متری تنها می تواند کف نیازها را در این محدوده از شهر پاسخ دهد و اثرات روان سازی ترافیک را مانند 58 متری نخواهد داشت و به عنوان یک راهکار نسبتا مناسب برای ایجاد شرایط بهتر است ، ادامه داد : بخش هایی از این طرح در کوچه شکرایی و خیابان تک درختی (حکمت ) تا کنون اجرا شده و در صورت تایید و ابلاغ توسط کمیته مربوطه در شورای عالی شهرسازی اجرا خواهد شد. 

استاندار تصریح کرد : در صورت ابلاغ این طرح ، شهرداری و شورای شهر اراک که البته معتقدند با توجه به ظرفیت‌های موجود در شبکه معابر فعلی در اراک ، می‌توان با برنامه‌ریزی و راهکارهای مناسب برای حل معضل تراکم ترافیک در این محدوده اقدام کرد ، ملزم به اجرای 24 متری خواهند بود.  

* طرح ۲۴ متری ،یک راهکار

نه به عنوان جایگزین طرح ۵۸ متری 

« طرح‌های جامع ، برنامه توسعه ۱۰ سال آینده شهرها هستند که محدودیت‌ها را تعیین می‌کنند و براساس آنها طرح ترافیکی تعیین می‌شود ، بر این اساس طرح ۲۴ متری نمی‌تواند جایگزین طرح ۵۸ متری ، ولی به عنوان یک راهکار مناسب برای حل بخشی از مشکلات این محدوده از شهر باشد.»

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم در این خصوص ، بر مباحث فوق تاکید کرد و گفت : ۵۸ متری یکی از معابر طرح جامع شهر اراک و مهمترین معبر شریانی غرب به شرق بود ، که بسیاری به تصور غلط این طرح را یک طرح جداگانه می‌دانستند.

مهدی زندیه وکیلی تصریح کرد : با لغو طرح ۵۵ متری ، مدل‌های ترافیکی هم تغییر می‌کند، هرگز نمی‌توان از طرح جامع ترافیک و حمل و نقل اراک به تعریض رسید ، در واقع طرح‌های ترافیکی راهکارهای ترافیکی ارائه می‌دهند و تعریض معابر در آنها تعریفی ندارد.

 *برای مدیریت و هدایت ترافیک طرح های دیگری را می توان اجرا کرد / اجازه دهیم ، هویت بافت قدیمی شهر اراک حفظ شود 

« هدایت و مدیریت ترافیک در این محدوده از شهر اراک را با اصلاح هندسی شبکه معابر و یا راهکارهای دیگر می توان کنترل کرد و باید اجازه دهیم ، هویت بافت قدیمی شهر حفظ شود و ترافیک اضافه ای را به این بخش منتقل نکنیم. »

اینها بخشی از اظهارنظر شهردار اراک در خصوص راهکار ساماندهی مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر اراک بود .

محمد کریم شفیعی با اشاره به تصویب کلیات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اراک در کمیته فنی شورای عالی و بررسی و مطالعه جزئیات توسط مشاور ادامه داد : در این طرح مواردی چون اجرای پیاده راه ، توسعه حمل و نقل عمومی و محدود کردن تردد خودروهای شخصی ، انحراف ترافیک و... پیشنهاد شده است.

وی با تاکید به این نکته که طرح « 24 متری » هنوز به شهرداری ارائه نشده تا یک بررسی کارشناسی درباره جزئیات و میزان نیاز به انجام آن داشته باشیم ، افزود : قطعا هر طرحی باید از یک ارزیابی فنی ،اجتماعی و زیست محیطی برخوردار باشد و از نتایج مطالعات و مدل های ترافیکی ، به بحث نیاز به احداث معابر جدید برسیم . مطالعاتی که دانش محور و بر اساس یک مدل علمی باشد. 

شفیعی در پایان صحبت های خود تصریح کرد : به نظر بنده باید مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اراک هم ملاک تصمیم گیری درباره طرح 24 متری قرار گیرد و اگر در نهایت نیاز به اجرای این معبر بود ، بحثی نداریم و این آمادگی در شهرداری وجود دارد. 

* لزوم بررسی کارشناسی جامع تر درباره طرح جایگزین ۵۸ متری 

«متولی تهیه و اجرای طرح تفصیلی شهرداری است و نباید طرح جامع وارد جزئیات شبکه معابر شود و حتما باید مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک به این موضوع ورود کند.»

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی هم با اشاره به این موضوع ادامه داد : بحث‌های ترافیکی بسیار پیچیده هستند و باید مطالعات گسترده بر روی آنها انجام شود و لازم است درباره طرح جایگزین ۵۸ متری ، بررسی‌ کارشناسی‌ جامع تری انجام شود.

بهروز اکرمی معتقد بود ، اگر طرح ۲۴ متری یک پروژه تعریض است ، جای آن در شورای برنامه‌ریزی استان نیست ؛ چراکه تنها طرح های جامع شهری در شورای برنامه‌ریزی مطرح و بررسی می‌شود.

* مخالفت شورای پنجم با احداث هر گونه معبر جدید در بافت مسکونی محدوده طرح 58 متری سابق

« نظر و مصوبه شورای دوره پنجم که مخالفت با احداث معبر 24 متری است ، طی نامه ای به استانداری و شورای عالی شهرسازی کشور ارسال شده است . »

رئیس شورای شهر اراک هم در ادامه این نشست در خصوص نظر موافق یا مخالف پارلمان شهری ، با تاکید به این موضوع بیان کرد : با توجه به ابهام 17 ساله در سرنوشت طرح 58 متری ، در شرایط فعلی باید شهروندان ساکن در این محدوده را از بلاتکلیفی درباره وضعیت ساخت و ساز و فروش املاک در این منطقه از شهر خارج کرد و این موضوع باید در اولویت باشد.

محمدحسین فدایی با اشاره به بند 6 مصوبه شورای عالی شهرسازی ، متن مصوبه شورا را با این مضمون که « با استناد به بند 6 نامه مورخ 2 مردادماه 98 معاون محترم شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص لغو طرح احداث معبر به طول حدود 2 کیلومتر با عرض 55 برروی بافت ارزشمند معاصر اراک و با عنایت به بند 2 صورتجلسه شماره 130 مورخ اول مهرماه صحن رسمی شورای کلانشهر اراک ، اعضای شورا به اتفاق با احداث هر گونه معبر جدید در بافت مسکونی محدوده طرح 58 متری سابق مخالفت نمودند. » 

*تخریب 45 پلاک در محدوده طرح « 24 متری » و عقب نشینی 200 پلاک 

به گفته عزیزی ، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان ، در طرح جدید 24 متری ، ۱۸۰ پلاک از ۱ تا ۵۰ درصد عقب‌نشینی ، ۴۷ پلاک بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد عقب‌نشینی و ۱۸ پلاک ۱۰۰ درصد عقب‌نشینی انجام خواهد شد . همچنین وسعت طرح 58 متری سابق بیش از ۲۸۰ هزار متر مربع بود ، در حالی که وسعت طرح ۲۴ متری به ۲۳ هزار متر رسیده است و ۸۰۶ پلاک در طرح ۵۵ متری باید به طور کامل تخریب می‌شد که در طرح ۲۴ متری به حدود 45 پلاک رسیده است.

SecImgSes




تمام حقوق محفوظ و متعلق به نامه امير می باشد ©
طراحی سایت و سئو توسط ضابط